lördag 30 juni 2007

Straffånge

Symaskinen har fått vila ordentligt på sistone. Trots att vädret varit ytterst varierande har jag inte känt mig sugensömnad, tills jag upptäckte att lillen rännt iväg på längden alldeles väldeliga. Nog för att jag vet att de växer ryckvis, bebisarna, men det är ju nästan att man kan se växet med blotta ögat. (Ett ord som nog 4-åringen hade kunnat konstruera, men vet inte vad man skulle kalla det annars; växningen? ökningen?) Började bli orolig att en overall jag klippt till för ett tag sen skulle bli urväxt direkt om jag inte ångar på med att få den färdig, så igår trampade jag igång. Mönstret är från Allt om handarbete 5/2007, med förlängda ärmar och ben. Jisses vad roligt det var att sy, hade nästan glömt det! E-trikås tyger är ju så tacksamma att jobba med. Till halsmudd tog jag en rest från en sönderklippt tröja, samma som jag sydde lillens turkosa byxor av.

Idag var det dags för sista sömmarna samt tryck-knappar. När jag bara hade en fåll med tvillingnålen kvar tog plötsligt tråden helt slut... chock, fasa. Både undertråden och övertrådarna var för korta för att sy hela fållen med så jag fick SKARVA, dvs knyta ihop några trådändar till övertrådarna och ta en annan färg till underspolen. Jag har då sällan eller aldrig varit med om att det varit så tajt med tråd. Hade ingen lust att hasta iväg till affären för att köpa ny, man vill ju bli färdig genast, men nu löste det sig med en hårsmån. Så länge knutarna inte behövde passera nålen gick det faktiskt att sy med skarvad tråd. Däremot blir det bara trassel om änden är så kort att den kommer in i "trädningsbanan" (ännu ett ord som jag inte tror står med i Akademiens ordlista...)

Är rätt så nöjd med resultatet. Fick skippa några stickningar men jag tror det funkar utan. När så lillen fick prova overallen visade det sig att oron var obefogad, han kommer troligen inte växa ur den i första taget. Benen skulle kunna vikas upp en halv deci, fast till hösten kommer den nog vara perfekt. Den är ändå väl varm att ha i sommar, om det inte blir ruggväder hela juli (hemska tanke)!

1 kommentar: