torsdag 14 juni 2007

Solskyddsfaktor

Solhattar står högt i kurs nu (ja idag & igår kanske sydväst vore mer passande, men resten av veckan har ju varit strålande!) Jag har en liten gudson, Axel snart 1 år, som har namnsdag på lördag. Är även hans faster så här gäller det att inte glömma bemärkelsedagarna! Familjen har islandshästar och katter samt snart får, så jag blev glad när jag hittade ett nyinkommet halvlinne med bla de djuren tryckta i svart, i lokala tygaffären (där jag för övrigt jobbar då jag inte är mammaledig...) Mönster gjorde jag efter lillens köpta beppemössa, han är visserligen lite yngre men har rätt stort huvud. Handtvättade tyget, hoppas det inte krymper alltför mycket sen, som lin kan ha en tendens att göra. Men det brukar ju töja ut sig igen efter lite användning. Till foder tog jag lite rester efter det hemvävda lakanet som F´s spjälskydd är sytt av, det är mjukt för små fjunishuvuden. Riktigt mysigt att sitta inne & sy när regnet öser ner ute, till och med handsömnaden var trevlig, oj där ljög jag, nåja mindre tradigt än det brukar.


Lillkillen fick prova skapelsen och han verkade trivas i den, blev hur sprallig som helst så det var stört omöjligt att få skarpa kort. Sen lessnade han av att flina, men jag tar ändå med en bild där han har hemsydda dregel-haklappen med fleecebaksida, liknande en jag såg på Kokalals blogg. Sååå himla praktisk, blöter inte ner kläderna under.

Nu är hatten ivägskickad med posten, håller tummarna att den hinner komma fram innan helgen!



2 kommentarer:

Jes sa...

Collt tyg, fin hatt. Såg att du länkat till mig, va glad jag blir om det är OK tänker jag länka till dig med?

Maria sa...

Tackar, roligt att du länkar till mig, ser det som en komplimang! :)