tisdag 17 juli 2007

Fågelhalsband

Den 4:e augusti ska en av mina bröder gifta sig och då lär man ju ha en nysydd kreation. Har ett jättehärligt sidentyg från Thailand som en släkting köpte där, men det har legat i hyllan och blivit blekt. Turligt nog ganska nära kanten, så det ska nog gå att få ut en klänning eller nåt ändå. Det är en mörkblå, skimrande taft och jag klurar på vilken modell jag ska sy. Det är ju inte så lång tid kvar, ett par veckor går så fort... jisses hur ska jag hinna? Medans jag funderade på det blev iallafall ett matchande halsband färdigt:


Fågeln med tillhörande stavpärlor är från ett par örhängen jag fick av min kära mor (har inte använt örhängen på flera år så det är ju bra att de kan komma till annat bruk!) och det fick ange tonen för resten av skapelsen. De blå samt stora hematitpärlorna är från en blandpåse köpt på senaste Panduro-rean och låset med vidhängande tråd är gammalt.

Det var riktigt roligt att beräkna åtgången på småpärlor, gav mersmak och tur är då det så mycket smyckesmaterial jag samlat på mig på sistone... nu ska här bli produktion (peppar peppar)! När jag trätt färdigt pärlorna och skulle fästa låset fick jag för mig att jag skulle säkra med en droppe lim, som jag läst i nån bok att man kan göra. Men det gör jag inte om, inte med det billiga superlimmet iallafall! Det rann nerför tråden och på fingrarna, höll på att få den snygga kombinationen vänsterhand/halsband. Tog en klämpärla istället, när jag lyckats krångla mig loss. Det var bara någon cm kvar av tråden så det gick inte att slå en knut.

Nästa halsband ska gå i ljusa nyanser har jag tänkt, lite mer somrigt!

1 kommentar:

Jes sa...

fint halsband, har oxå tänkt att försöka fgjöra halsband, bara drägglar nöär jag tittar i panduros katalog, men tiden räker inte till :) Kanske i framtiden nån gång!!!