onsdag 28 november 2007

Tomten och hanses renar

Nu börjar det bli dags att göra iordning adventskalendern till storkillen. Jag sydde den förra året och det var ett riktigt "måndagsprojekt" kan man säga. Allt startade bra men när jag fått fast motivet, mellanlägg och de rutiga kanterna råkade det komma vattenånga på ett ställe... ve och fasa, jag hade använt en penna som inte var vattenfast till konturerna när jag ritade figurerna och det bara flödade ut färg på den vita bakgrunden. Försökte blöta ner alltihop för att få bort färgen vilket resulterade i att det rutiga tyget färgade av sig och bordsfilten som jag använde till mellanlägg krympte.

Tänkte slänga eländet, men nästa dag hade jag repat mod/jäklar anamma och på något sätt gick det att rädda kalendern med ett nödrop. Målade på lite vit färg på linnetyget, pöste på med glitter också för att få det mer snölikt, lakade ur det röda som blött in i de vita rutorna och pressade ut bordfilten något. Nåja, sonen blev iallafall glad och nu kan man ju se tillbaks på det med ett leende. Men det är kämpigt att skratta i uppförsbacke!

Ligger här och väntar på paket...

Grundidén är från boken Jul med Tildas vänner, något omarbetad. Har använt linnetyg, rutig bomull, hobbyfilt, bordsfilt, vlisofix, guldsnöre, små pärlor och ett gammalt lakan som bakstycke. Paketen knyts fast på genomskinliga knappar.

Inga kommentarer: